De zomer is eindelijk aangebroken en de vakantie staat voor de deur. In de afgelopen jaren zijn wij tijdens onze reizen en vakanties met een aantal leuke, vaak toeristische treinen meegereden. Wij vinden het leuk onze ervaringen met u te delen. Maar nog leuker vinden wij het om uw suggesties / verhalen / foto's te ontvangen om op onze site te plaatsen. 

 

We beginnen in Frankrijk:

Chemin de Fer de la Baie de Somme (CFBS) - Picardie, Frankrijk



Tussen de plaatsen Le Crotoy en Cayeux-sur-Mer loopt deze spoorlijn met verschillende vertrek- en aankomststations en verschillende routes. Op deze trajecten wordt zowel met stoomlocomotieven als met diesellocomotieven gereden.

Wij zijn in Le Crotoy opgestapt in een trein getrokken door een stoomlocomotief en een aantal verschillende oude wagons. De plaats Noyelles-sur-Mer is een kruising van 2 spoorlijnen. Hier maakte we een tussenstop waar de locomotief water tankte en vervolgens aan de andere kant van de trein gepositioneerd werd. Hierna vervolgde wij onze treinreis naar ons eindstation Saint-Valery-sur-Somme. Onderweg reden we door de velden van Picardie. Het grootste gedeelte van de spoorlijn is enkel spoor. De trein uit tegengestelde richting ontmoette we dan ook op het tussenstation. Ook deze locomotief wisselde van positie en zo hadden we even de tijd om ook deze trein te bekijken. Een erg leuk treintje, materieel goed onderhouden met mooie authentieke details.

http://www.cfbs.eu



 Zig Zag Railway - Blue Mountains, New South Wales - Australië

 

De Zig Zag railway is een smalspoor toeristische spoorlijn door de Blue Mountains in Australië.  De spoorlijn is gebouwd rond 1860 voor het transport van personen en goederen van de vlaktes in het westen van New South Wales naar Sydney. In 1910 is de spoorlijn vervangen door ten tunnels deviation (tien tunnels omleiding).

 Nadat de Zig Zag Railway organisatie was opgericht voor het behoud van de historische spoorlijn, is het gewone spoor vervangen door smalspoor, zoals gebruikt in Queensland, South Australia en op Tasmanië. Hierdoor konden er locomotieven en wagons uit deze staten gebruikt worden.

Op deze spoorlijn wordt zowel met stoomlocomotieven als diesellocomotieven gereden. De spoorlijn loopt door een prachtig heuvelachtig gebied met een aantal steile hellingen, tunnel en kleine stationnetjes waar je even uit kunt stappen om de trein te bewonderen.

De Zig Zag Railway reed gedurende lange tijd 7 dagen per week. Hierdoor was groot onderhoud noodzakelijk en wordt er op dit moment hard gewerkt aan de spoorlijn en het materieel. Als alles goed gaat rijdt de Zig Zag Railway vanaf oktober weer door de Blue Mountains.

 www.zigzagrailway.com.au

 

 

 Shinkansen - Japan

 

Met de Japan Rail Pass hebben wij 2 weken door Japan met de trein gereisd. Dit was toch wel een hele bijzondere ervaring! De Japan Rail Pass is in eerste instantie bedoeld voor toeristen en je kunt onbeperkt reizen met de treinen, bussen en veerboten van Japan Rail. Enkele locale treinen zijn uitgesloten en de supersnelle treinen Nozomi en Mizuho zijn ook uitgesloten. Maar ook met de langzame Shinkansen (kogeltreinen) ben je in 2 uur en 40 minuten van Tokyo in Kyoto. En dat is toch zo’n 450 kilometer. De treinen rijden op tijd, zijn schoon en netjes en op het perron een nette wachtrij voor het instappen. Het personeel buigt bij het ingaan en verlaten van iedere coupé. Vertraging komt zelden voor en er is een tyfoon met overstromingen voor nodig om de dienstregeling te ontregelen. Maar zelfs dan rijdt de trein de volgende dag gewoon weer volgens schema.

 Hoewel de Japan Rail Pass niet heel goedkoop is, is het een hele goede manier om in Japan rond te reizen en in relatief korte tijd de grote afstanden tussen verschillende steden af te leggen.

 www.jrpass.com/nl